Leta i den här bloggen

tisdag 6 februari 2024

32 års utveckling

 














1988, om inte mitt minne sviker, släppte ABU Garcia en brutalt fulsnygg, japanbyggd, liten frambromsad UL-rulle med modellbeteckningen Cardinal Drag Master UL. Namnet Drag Master syftar på den silkesmjuka slirbromsen med oljad japansk filt som den viktigaste beståndsdelen. Kan man bara svälja utseendet (som jag själv kommit att gilla) och den egenheten (gemensam med Mitchells klassiker 300) att bygeln roterar "åt fel håll" så är inte mycket mer att säga än att det här är en alldeles förträfflig liten rulle till det allra lättaste haspelfisket, dvs haspelfiske så som det ursprungligen var tänkt att vara.

För några få år sedan - 2020 - köpte jag en modern rulle i motsvarande storlek och viktklass som Drag Mastern, nämligen Fladen Fishing Maxximus Furvux-8 UL. Dryga tre decennier skiljer rullarna åt så jag var nyfiken på vad som kan ha hänt under den tiden En trettio år gammal hammare är fortfarande fullt modern medan en lika gammal dator är skrot. Eller ett museiföremål. Min slutsats är att när det handlar om haspelrullar så är de mer lika hammare än datorer. Redan 1988 var haspelrullen en sk mogen produkt vilken endast kan förbättras marginellt, om ens det.

Vad gäller de här två rullarna är de enda notabla skillnaderna att den nyare rullen har IAR-lager istället för traditionell backspärr (och om det är en förbättring kan man, faktiskt, diskutera) och att lintrissan på Furvuxen är anpassad för PE-lina (braid, flätlina, kallat vad ni vill...). Detta senare är naturligtvis bra om man använder sådan lina men själv föredrar jag nylonlina (som, enligt min uppfattning, är den enda rätta till UL-fiske). Så även om Furvuxen är en trevlig rulle så står sig den tre decennier äldre Drag Mastern fortfarande mycket väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar