Leta i den här bloggen

fredag 9 februari 2024

Två fina wobblers

Femton centimeter lång är kroppen på den här fina wobblern. Lagom storlek för gäddspinn och vikten känns även den rätt. Jag har inte idats väga den men gissar att vikten ligger i intervallet 28-35 gram. Formen är även den perfekt, något åt det kralliga hållet. Färgen är en variant av Tiger Stripe som är beprövat effektiv åtminstone i Furusundsskärgården. Skeden, i mässing, är spetsig och fäst i kroppen med tre rejäla skruvar medan själva nosöglan sitter just i wobblerkroppens nos och jag utgår från att den utgör ena änden av ett genomgående tackel. I skeden är "CORADO" instansat.


Varken Bing eller google gav några närmare besked om betestillverkaren Corado men min sökning gav "napp" på tradera, etsy och andra liknande sidor där olika wobblers av märket var till salu. 












I, för närvarande, något sämre skick är en annan alldeles utmärkt wobbler, Rapalas numera klassiska Super Shad Rap i den ännu mer klassiska rödluvemålningen. Den har nyligen lagats med plastiskt trä och till helgen hoppas jag få hem vit och röd färg. Förmodligen är det överlopps att bättra på målningen men jag är nu en ordentlig gubbe.Sedan ska jag bara montera fjäderringar och nya, vassa, krokar så är den redo att gå ytterligare några ronder om tungviktstiteln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar