Leta i den här bloggen

lördag 6 maj 2023

Fransk finess


Fransmännen är bra på mycket. Två av de saker de är bra på är haspelfiske och spinnare, två saker som går väldigt bra ihop. Att spinnare fiskar lika bra om man använder en multiplikatorrulle är en annan sak (och hör inte hit). Om klassiker som Mepps Aglia och Rublex Celta har jag skrivit tidigare men det finns många fler.

Är man den typ av sportfiskare som inte riktigt vet vad han/hon fiskar efter men gärna vill ha en gädda, gös eller abborre på kroken är det beten som de på bilden man bör använda; spinnare i vikter 10-25 gram. De på bilden ovan är köpta på Decathlon och av deras eget märke Caperlan. Om de sedan är gjorda i Frankrike eller Kina vill jag låta vara osagt. De är hur som helst välgjorda och av klassiskt franskt snitt. Voilá!

De här spinnarna har vad som förr kallades franska trekrokar, förmodligen för att det var just vad de var. De här krokarna är av franska VMC:s tillverkning. Det som skiljer en "fransk" trekrok från en "vanlig" - typ Mustad eftersom det var vad som var vanligast då, förr i tiden - är det tunnare godset som gör att de lättare penetrerar tex en gäddkäft när man fiskar med ett vekt haspelspö. Som fattig student var en av de bästa investeringarna i fiskeutrustning jag gjorde när jag omsatte en del av studiebidraget i en förpackning om 100 VMC trekrokar i storlek 1. Dessa fick sedan ersätta de grövre krokar som, från fabrik, satt på de skeddrag jag använde vid mitt gäddfiske. På de här caperlanspinnarna är det dessutom lätt att byta krok utan att behöva jäklas med en fjäderring.

 

Fabriqué en France är också, vid det här laget klassiska och mycket effektiva, Super Vibrax (och jag vågar sätta några sous på att det är VMC-krokar som gäller även här) . På bilden i de klassiska metallfärgerna samt svart och i de vid normalt spinn- och haspelfiske gångbara storlekarna 4 och 5 (10 resp 12 gram). Det som utmärker Super Vibrax är, eller sägs åtminstone vara, de extra ljud/vibrationer som alstras av den i den klockformade kroppen monterade räfflade mässingstyngden. Hur det låter vet jag inte och om finessen har någon avgörande betydelse vet jag inte heller, men jag vet att Super Vibrax fångar fisk.




Redan i mitten av förra seklet var franska spinnare som ADY`S och Au Lion D´or heta abborrbeten och de fångar lika bra fortfarande (och minst lika bra som de mer moderna spinnarna så bilderna ovan). Sportfiske behöver inte vara varken svårt eller märkvärdigt. Några kast från bryggan eller ekan med en spinnare som de på bilderna räcker för att man ska ha en god chans att få något på kroken. Vad som gör det hela extra spännande är att detta "något" inte nödvändigtvis är en ordinär abborre utan rätt ofta fattar en skaplig (eller rentav stor) gädda tycke för det surrande och blänkande betet. Spinnare är förvisso det säkraste bete en nybörjare kan använda men framförallt ett bete för smarta fiskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar