Leta i den här bloggen

tisdag 16 maj 2023

Testrapport

 

Såvitt jag kan erinra mig har jag inte gjort ett enda kast med haspelutrustning hittills i år. Det är det hittills mest påtagliga resultatet av mitt pågående test av lågprofilrullar. Jag har alltså använt testrullarna i alla lägen där jag annars mest hade fiskat med haspel och annars med någon av mina runda ambassadeurer.

Några större överraskningar har jag hittills inte råkat ut för. Märkesrullarna - ABU Garcia och 13 Fishing - fungerar klockrent. Lixada och Sougayilang likaså. Den övriga kinaimporten är en blandad kompott. Några av rullarna kastar bra, någon OK och någon mindre bra. Dessa rullar har samma typ av slirbroms med en bromsskiva i okänt material och ojämn funktion. Trots närmast identisk konstruktion är de något olika (men samtliga högt) specade. Uppgifterna om slirbromsens kapacitet kan för dessa rullars vidkommande saklöst lämnas utan avseende.



Att jag (inbiten haspelfiskare) har en förkärlek för monofil nylonlina är väl bekant för bloggens läsare. Det gäller numera även för lågprofilrullar. De av rullarna jag hittills testat med både 0,24 mm PE-lina och 0,30 mm nylon har kastat bättre med nylonlinan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar