Leta i den här bloggen

torsdag 11 maj 2023

Att göra just ingenting

I helgen ska det - ÄNTLIGEN! - bli vackert vårväder. Varmt, soligt och svag, sydlig, vind. Min plan är att tillbringa lördagen sittande vid någon sydvänd vik med lagom djupt vatten med mitt maskagnade pater noster-tackel utkastad på en lagom djup sandbotten. Sikmete, med andra ord, men på en mask kan vad som helst - flundra, havsöring, abborre tex - nappa. Eller ingenting. En (ål-)bjällra i spötoppen så att jag vaknar om något skulle hända.

Skulle jag känna för att röra på mig så kan jag kasta litet efter havsöring eller samla ved - pinnar och kottar - till fältköket och koka mig litet kaffe. Kanske tar jag med mig en kikare och leker ornitolog. Fast annars är jag nöjd med att göra just ingenting. Eller fiska, som jag brukar kalla det. Att göra just ingenting är något vi gör alldeles för sällan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar