Leta i den här bloggen

lördag 13 maj 2023

Nostalgi


Det var, kan man nu några år efter företagets 100-årsjubileum konstatera, en relativt kort tid som AB Urfabriken tillverkade just ur. Som ABU är det, eller i vart fall varumärket, betydligt mer förknippat med fiskeutrustning. Själva fabriken i Svängsta skruvar alltjämt ihop de flesta av de klassiska, rundgavlade, Ambassadeur multirulllarna men den helt övervägande delen av de rullar, spön, beten och annat som fortfarande säljs under namnet ABU, förlåt; ABU Garcia, är tillverkat i diverse asiatiska fabriker på beställning av konglomeratet Pure Fishing.

Så hur mycket ABU de spön jag nu köpt är kan man diskutera. Att nostalgitricket fungerar är däremot odiskutabelt. Även om jag väl inte direkt blev lurad så föll jag till föga och köpte några spinnspön (jag har ju numera rätt många lågprofilrullar som behöver sådana...) ur jubileumsserien.

Nå, till mitt köpbeslut bidrog att kvarvarande spön nu reas ut vilket gör dem rimligt billiga. Jag köpte 6´, 5-25 g, 8´10-30 g och 8´30-60 g vilket ger en uppsättning med vilken man klarar i stort sett allt fiske en lågprofilrulle i 200-storlek, tex Revo4 X som också reas ut, är lämpad för. 




Spöklingorna i 30-tons grafit med nanoteknik känns fina och jag gillar såväl den gyllenbruna färgen som att spöna har hela korkgrepp. Rullfäste och spöringar verkar vara av god kvalitet. En detalj är att man imiterat de etiketter som på sjuttiotalet satt klistrade på spöna med uppgifter om modellnummer, lämpliga kastvikter och fiskeklass. Vad som står på imitationen vet jag inte. Den är nämligen bara en bråkdel så stor som de etiketter den ska imitera var. Detta bekräftar - återigen - min tes att det var bättre förr. Då kunde jag obehindrat och utan glasögon eller förstoringsglas läsa texten på såväl förpackningar som spöetiketter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar