Leta i den här bloggen

måndag 1 maj 2023

Testrapport - Wyashuidilun x 2 "unboxing" och provkastning

 













Dessa två rullar från Wyashuidilun (ännu ett kinesiskt företag som tydligen inte använder modellbeteckningar) har identiska specifikationer, skiljer sig åt endast kosmetiskt. kom i identiska kartonger och kostade lika litet per styck så jag gör ingen åtskillnad på dem.



Wyashuidilunrullarna ger ett hyfsat intryck och allt känns OK när jag fyller dem med lina. Det blev 0,30 mm Vantage monofil nylon från Fladen Fishing, detta beroende på att jag just hade fyllt testdeltagaren Fiorky (som jag inte fått att fungera tillfredsställande med flätlina) med den linan. Kastar de här rullarna som de ska med nylon kanske jag testar dem även med den Sufix Herculine 0,24 mm PE-lina som övriga rullar fått sig påspolade.




En sak jag noterade när jag undersökte de här rullarna är att magnetbromsen verkar fungera, dvs att spolens rotation synbart påverkas av hur bromsvredet ställs in. Plus även för en snygg vev med trevliga knoppar. Utväxlingen är 7,2:1. Slirbromsen anges klara 8 kilo och någonstans ska man ha pulat in 18 kullager plus IAR-lager. Ju billigare rulle desto fler kullager tycks vara vad som gäller. Exakt hur kalkylen bakom det ser ut har jag ingen uppfattning om.



Inköpskällan för wyashuidilunrullarna var Joom där de går under artistnamnet Mavllos. Det namnet hittar jag dock varken på förpackningarna eller själva rullarna.


Jag har provkastat en av rullarna (på ett tiofotsspö och med en Gladsax 27 gram) och det gick alldeles glimrande. Som den var i kartongen, dvs utan att jag förbättrat smorningen, kastade den långt och stabilt. Jag var aldrig nära ett backslag, inte ens när jag helt lossat spolaxelspänningen och satt magnetbromsen nära minimum. Däremot känns och låter rullen rå vid invevning så inför fortsättningen ska jag smörja upp dreven.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar