Leta i den här bloggen

tisdag 23 maj 2023

Testrapport - Lixada TT-YL01

Nu har jag vant mig vid den här rullens utseende och börjat tycka att den ser helt OK ut. En förmodligen bidragande orsak är att den är helt OK, eller kanske mer än OK, att kasta och fiska med. I likhet med de sougayilangrullar som ingår i testet känns lixadan som en kvalitetsrulle, kastegenskaperna är goda och slirbromsen har en jämn funktion. Den fungerar både med flätad PE-lina och med monofil nylon.

Sådana stolligheter som att kasta med olika rullar för att mäta och se om kasten med den ena eller andra blir någon meter längre eller kortare håller jag inte på med så den som är intresserad av sådant får leta någon annanstans. 



Såvitt gäller rullens funktion betraktar jag den som mer eller mindre färdigtestad och resultatet är att den fungerar som den ska. Det som återstår innan rullen kan få ett definitivt betyg är att se hur den håller över tid, dvs om och hur länge den fortsätter att fungera som den ska. Det kommer - förhoppningsvis - att dröja några år innan jag är beredd att uttala mig om den saken. Hittills har jag inte noterat något som ger mig anledning tro att den ska packa ihop eller börja krångla inom den närmaste tiden. 

Nu är alltså planen att fortsätta att fiska med rullen men jag kommer antagligen inte att skriva om den på ett bra tag. Den som tycker att Lixada verkar vara ett vettigt lågprisalternativ och som inte vill vänta tills jag är färdig med mitt testande så är mitt råd att det är en rimlig risk att lägga de cirka 350 kr som det kostar att få hem en rulle. Den är trevlig och trygg att kasta och fiska med. Om den sedan kommer att kunna gå i arv från far till son vill jag låta vara osagt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar