Leta i den här bloggen

lördag 6 maj 2023

En underb... helvetisk eftermiddag


Frisk pålandsvind _ idealiska förhållanden - och trots att vinden bär med sig kylan från havsvattnet gör vårsolen det ganska skönt.

En ny lågprofilrulle ska testas. Motvinden och den för mig obekanta rullen gör att jag ställer in magnetbroms och spolaxelspänning defensivt och börjar med några korta kast för att väta linan. Det är en antydan till backslag till en början men efter ett halvdussin korta kast vågar jag mig på ett... helvete! Skatbo...



Nå, inget att hetsa upp sig över. Jag sätter mig med ryggen mot vinden, fäller ut korkskruven på min fickkniv och ägnar en halvtimme åt att, lugnt och metodiskt och utan att svära, reda ut trasslet. Sedan är det dags igen. Undrar just om det är någon havsöring inne?



HELVETE! 

3 kommentarer:

  1. He he.. been there, done that! Bara magnetbroms?....köpte också en multirulle (igen) från Kina (ditt fel;-)) Om 2-3 veckor. Ska prova när den kommer hem.
    Den här: https://www.wish.com/product/5cf4f3fb844fc3646caa4963
    Tidigare har jag upplevt magnetbromsen på Kinarullar som lite osäker som enda "broms". Har på mina 4600 både magnetboms och sexpinnars centrifugalbroms och fått bra (perfekt?) kontroll. (magnet över hela registret, centrifugal på höga varv). Inga backslag. (Sen om det blir fisk är en helt annan diskussion;-))
    Blir spännande att testa igen, köpte även haspelrulle till nedfiske och lättare jigg..
    https://www.wish.com/product/5d9c28913bbd0367527eda1b
    Haspelrullarna har jag bättre erfarenhet av från Kina och de fungerar utmärkt.
    Spöna, :-);-)
    Kämpa på!
    //Thomas

    SvaraRadera
  2. Själv har jag goda erfarenheter av (enbart) magnetbromsade rullar men oavsett vilken teknisk ösning tillverkaren valt så förlitar jag mig mest på min tumme. Får man fråga vad det är för multirulle (om den har något namn...) du beställt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag kör med båda bromssystemen (magnet och centrifugal) på framförallt lätta beten tycker jag det fungerar bättre, min högertumme är också rätt inkörd efter 45 år med Ambassadeurer.
      (har börjat använda/träna vänster tumme, vilket behövs vid vissa situationer, men den är fortfarande tonåring). Fick jag välja bromssystem så sexpinnars centrifugal eller IVCB som på Mörrum före magnet. Men det är bara "my cup of tea"
      Ska fiska gös/gädda nästa vecka ons-sön men tyvärr hinner inte rullarna komma innan dess, hade varit ett bra test.
      Det blev den här multirullen https://www.wish.com/product/5cf4f3fb844fc3646caa4963
      Och haspel
      https://www.wish.com/product/5d9c28913bbd0367527eda1b

      Radera