Leta i den här bloggen

söndag 14 maj 2023

Som en oljad blixt

De tunnflytande oljor - raketoljor , som är särskilt avsedda för smörjning av kullager i multiplikatorrullar är bra. Visst, literpriset är astronomiskt men den mängd som går ät när ett lager ska smörjas är så minimal att det knappast har någon avgörande betydelse. Men...

...själv gillar jag att leva litet farligt och att testa andra smörjmedel. Att WD-40, som är en förträfflig produkt, inte är ett smörjmedel vet jag men det betyder inte att allt som kommer i sprayburk är kass.

Just nu testar jag Biltemas (!) PTFE-smörjmedel. PTFE brukar uppträda under sitt mer kända artistnamn Teflon men det är ett skyddat varumärke så Biltema får nöja sig med att skriva PTFE. För precis under 70 spänn får man en 400 ml sprayburk av denna produkt. Hittills verkar det lovande och de lager jag smort med medlet snurrar och snurrar och snurrar... Återstår att se hur det fungerar på sikt.



Intressant är också det "torra", dvs utan olja, PTFE-smörjmedel samma företag säljer på 500 ml burk för en spänn under hundringen. Jag köpte en burk efter att ha läst vad en amerikansk fiskare skrev om hur han gått över till detta i spolaxellagren på sina kullagrade baitcasters med bra resultat men jag har inte ännu hunnit testa.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar