Leta i den här bloggen

söndag 19 mars 2023

Tvålkoppen 10 år! Testrapport

Att fiskegrejor inte behöver kosta skjortan för att vara bra är min nu tio är gamla ABU "Ambassadeur" SilverMax 2 ett bra exempel på. Idag var det dags för ett allvarligt försök att fresta havsöringen från Väddös utsida och den lilla tvålkoppen (plastlågprofilaren) fick hänga med. Inför säsongen har den fått ny lina och är nu fylld med Sufix 0,24 mm PE-lina (30 lbs) vilket funkar till det mesta, åtminstone det mesta jag använder rullen till.

När rullen smordes senast minns jag inte men den fungerade fint och utan missljud och tillsammans med ett 10´2´´ ABU Veritas lade den ut mina Häxan och Vicke i långa, säkra, kast. Sedan tidigare vet jag att den kastar lika bra som min betydligt dyrare Shimano Curado 200E7 och kanske håller den lika länge? Fast Curadon är snyggare så i alla fall det fick man för pengarna.

Ärligt talat så hade jag, när jag påbörjade mitt "långtidstest" av den här rullen (som jag köpte för en femhundring på XXL när de reades ut för att en ny modell kommit) inga förväntningar på att den skulle bli särskilt gammal. Inte för att tio år är någon ålder för en rulle, men ändå. Kanske har jag varit för snäll mot den och inte fiskat den tillräckligt hårt och mycket? Det får lov att bli ändring på det. 
 

SMAX2 efterträddes av SMAX3 men när jag tittar i Napp och Nytt verkar SilverMax inte längre finnas. Den Max-rulle som tycks ha ersatt den heter Max STX. Kanske skulle man testa en sådan, men de verkar bara finnas med veven monterad på fel sida...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar