Leta i den här bloggen

torsdag 30 mars 2023

Testrapport - Origin F 1 "unboxing"




I pappkartongen finner jag, när jag öppnat den, rullen och de medföljande pappren men ingen skumplast eller annat skyddande material. Rullen har med andra ord legat och skramlat i sin lilla låda sedan den lämnade fabriken i Kina och ända hem till mig. Redan här får jag intrycket att det rör sig om en billigare produkt än Revon.

Origin F 1 har en matt silvergrå finish liknande den min gamla SilverMax har. Det är en diskret färg men när jag repat SilverMaxen så tittar den svarta plasten under silverfärgen fram och jag har på känn att det kommer att bli likadant med den här rullen.



När jag tar rullen ur kartongen och hanterar den känns den skramlig. Varken Revon eller min gamla SilverMax skramlar. Kanske är den här rullen inte lika väl hopkommen som aburullarna, byggd med större toleranser, eller så är det de många och långa transporterna i den ovadderade kartongen som tagit ut sin rätt? Jag lokaliserar skramlet till vevpaketet som har ett litet spel, dvs går att rucka inåt-utåt någon tiondels millimeter. Ingen stor sak men irriterande.

Monterad på spöt är rullen bekväm att greppa. Den platta ovansidan gör att den känns lägre än de andra rullarna, vilket den också är. När jag torrvevar löper allt fint men inte lika tyst som Revon. Eller SilverMaxen. Backspärren/IAR-lagret glappar inte men det gör veven. Med slirbromsen åtdragen är det ett spel på någon grad, dvs veven kan ruckas framåt-bakåt någon millimeter. Återigen; ingen stor sak men irriterande. Veven är i samma längd - 90 mm - som på Revon men vevknopparna något mindre (ungefär som på SilverMaxen. Tumtangenten känns distinkt. Frikopplad snurrar spolen lätt och lika tyst som aburullarnas.













Stjärnhjulet till slirbromsen och reglaget till magnetbromsen har fasta klick men så inte reglaget till spolaxeln. När jag spolar på lina lägger den sig ojämnt, dvs spolen fyller mer mot höger- än mot vänstersidan. Inte mycket men ändå. Ingen stor sak men irriterande.

Nu ska - i ärlighetens namn - sägas att 13 Fishing Origin F 1 ÄR en billig rulle. På USA-marknaden är den prissatt till 75 USD. Att den ger ett biligare intryck än Revon är därför, åtminstone om man utgår att man får vad man betalar för, helt i sin ordning. En prisjämförelse med den äldre SilverMax 2 är svår att göra men SMAX 3 låg i samma prisklass som Origin 1.

OK, jag blev inte jätteimponerad när jag packade upp min nya 13 Fishing Origin F 1 men heller inte brutalt besviken. Och vem vet? Den kanske är hur bra som helst att kasta och fiska med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar