Leta i den här bloggen

lördag 25 mars 2023

Testrapport - Revo4 X "unboxing"














Så, vilka är då mina spontana intryck av min nya ABU Garcia Revo4 X

Rullen levererades i en pappkartong som såväl i botten som under locket hade en skiva skumplast vilket känns förtroendeingivande. 

Det första som slår mig när jag öppnat kartongen och ser rullen är att den är svart. Matt svart. Det är en bra färg på fiskerullar. Samma färg som den Mitchell 304 som var den första rulle jag fick lära mig hantera. Eftersom det grafitarmerade plastmaterial rullens skal är tillverkat av antagligen också är svart är det ett smart färgval eftersom de repor som oundvikligen uppkommer ätminstone när jag är ute och fiskar med mina rullar knappast kommer att synas.

När jag tar i rullen känns den gedigen. Det är inget som skramlar ens när jag skakar på den. När jag skruvat fast den på ett spö är den bekväm att greppa. Veven är rejäl, något längre än den på min gamla SilverMax2, och även vevknopparna är rejält tilltagna. Dessutom är de väl utformade och den gummiartade utan ger ett bra grepp.



När jag torrvevar rullen känns det bra. Tyst och tight och inget glapp i backspärren/IAR-lagret. Tumtangenten känns distinkt och utan glapp. När jag frikopplar och sätter fart på spolen roterar den fritt och ljudlöst. Såväl slirbromsens stjärnhjul som reglaget till magnetbromsen har tydliga klick och känns förtroendeingivande. Lyxigt är att även lagerkoppen (eller vad man nu ska kalla den vridbara hylsan med vilken man reglerar hur mycket spolaxeln sitter i spänn (det ABU kallar mekanisk broms) har fasta sk mikroklick.

Jämförd med SilverMax 2 känns Revo4 X som åtminstone ett steg uppåt och det är väl vad man kunde förvänta, dels då det är en tio år och åtminstone två rullgenerationer nyare rulle och dels då Revo är en dyrare serie än Max. Just Revo4 X har av ABU Garcia prissatts till 99 USD på USA-marknaden och därmed hamnat i ett riktigt getingbo där konkurrensen mellan de olika tillverkarna av rullar till det otroligt populära bassfisket är knivskarp. Av många anses Revon vara den bästa rullen i klassen.

Mina första intryck av ABU Garcia Revo4 X är alltså genomgående positiva men hittills har jag ju inte gjort mycket mer än spolat på lina och det hade ju varit illa om den inte klarat. Linan lade sig, för övrigt, jämnt och fint på spolen vilket renderar rullen ytterligare ett plus. Nu återstår det verkligt intressanta, att se hur den uppför sig vid praktiskt fiske och om allt känns lika bra efter, till att börja med, en säsong. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar