Leta i den här bloggen

söndag 19 mars 2023

Färgens betydelse, återigen

Det är inte bara beten som finns i olika färger. Detsamma gäller linor. Vilken, om någon, betydelse betets färg har är en av spinnfiskets eviga frågor och den har ältats här åtskilliga gånger. Men hur är det med färgen på linan? Spelar den någon roll?

















Det är definitivt en fördel om fiskaren kan se sin lina. Då har man bättre koll på vad man gör och undviker en massa onödigt trassel. Rimligen (men det vet vi mindre om) borde det vara en fördel om fisken inte ser linan.

Till det vi inte säkert vet är hur fisken ser linan och, i den mån den ser den, hur den i så fall reagerar. Här finns en skola som utgår från att fisken såväl ser linan som är extremt skygg för den och en annan som säger att fisken, om den ser linan, inte vet vad det är och heller inte bryr sig. Själv gör jag som jag brukar när det rör sig om sådant man inte säkert vet och utgår från att det kan ha en negativ betydelse att fisken ser linan. Därför undviker jag att fiska med, till exempel, en neongul lina knuten direkt till draget. Är det en flätlina så brukar jag antingen måla den yttersta biten svart (detta utan att ha något egentligt stöd för att fisken skulle ha svårare att uppfatta svart än gult eller att den skulle reagera annorlunda på det ena eller andra) eller skarva i någon eller några meter FC närmast betet (i förhoppningen att den linan är "osynlig" för fisken.

Hur ologisk och inkonsekvent jag är i mitt agerande illustreras tydligt (se bilden) av att jag sätter en tafs av FC-lina på en svart nylonlina samtidigt som jag svärtar de yttersta metrarna aven gul PE-lina... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar