Leta i den här bloggen

söndag 26 mars 2023

Återskapa Östersjöns livskraft!

Att Östersjön inte mår bra är ett ämne jag, med ett gökurs regelbundenhet, ofta tjatar om i den här bloggen och det lär jag få fortsätta med, för att den under det som återstår av min livstid ska hinna tillfriskna är nog, dessvärre, inte att räkna med. Hoppet är ju, emellertid, det sista som överger oss och så länge det finns liv så finns det hopp. Och helt död är den ju dessbättre inte, Östersjön.

Vad, om något, vår regering tänker göra åt saken vet jag inte. De har inte hållit någon presskonferens i frågan eller eljest, vad jag noterat, kommunicerat några epokgörande satsningar. Vi får nog förlita oss på andra krafter och även om mycket kunde vara bättre och man kunde hoppas att frågan om vårt innanhavs hälsa kunde intressera våra makthavare lika mycket som våra elräkningar eller priset på falukorv så kan man ju glädjas åt de få ljuspunkter som finns. Som, till exempel, projektet Återskapa Östersjöns livskraft. Har du några minuter över denna söndag (eller någon annan dag) så kiicka gärna på länken och läs om satsningen. 

En annan länk jag vill passa på att förmedla är den till Tångbloggen - allt du inte visste att du ville veta om blåstång och litet till. Här finns mycket att lära om sådant man ser när man vistas på stränderna eller ute i vattnet och det är ju något åtminstone jag ägnar rätt mycket tid åt. Vore folk mer intresserade av annat än att bada i och åka vattennskoter eller gotlandsfärja på vattnet vore mycket vunnet. Själv har jag alltid gillat tång, särskilt blåstång, så för min del är Tångbloggen klockren.


...och när vi är inne på ämnet tång så vill jag påminna om att en bra tång är en viktig del av varje fiskeutrustning. När jag själv som nybliven tonåring investerade i min första riktiga utrustning så var inköpslistan spö, rulle, lina, kniv, håv och tång. Den ABU fisketång jag köpte fungerar fortfarande och det gör även kniven. Resten av grejorna har skattat åt förgängelsen. Men, och det var vad jag ville säga, om du inte redan gjort det så använd din tång till att nypa in alla otäcka hullingar på dina krokar!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar