Leta i den här bloggen

fredag 24 mars 2023

Tre amigos!

Den ABU Garcia Ambassadeur SilverMax2 som för tio år sedan kom att bli min första lågprofilrulle (och som överraskat mig genom att inte bara bli tio år gammal utan också fortfarande fungera perfekt)köpte jag på XXL till reapris när modellen ersattes av SMAX3. Jag betalade en femhundring jämnt och vill minnas att priset i Napp och Nytt var 899 kr. För att det här ska bli ett rättvist test köpte jag mina nya rullar på motsvarande premisser. Den ena är en ABU Garcia Revo4 X och den andra en 13 Fishing Origin F1. Revon ersätts i årets katalog av generation 5 och min betalade jag 799 kr för. Vad den kostade i Napp och Nytt vet jag inte men innan den nya modellen kom tycks 1.299 kr ha varit ett vanligt pris i butik. Origin F 1 köpte jag på Dogger´s lagerröj för 699 kr mot deras tidigare pris på 999 kr. Så precis som min SilverMax handlar det om relativa lågprisrullar köpta till nedsatta priser.

Från vänster: ABU Garcia SilverMax 2, ABU Garcia Revo4 X och 13 Fishing Origin F 1.











Revo4 X är alltså generation 4 av ABU:s Revo lågprofilare och den sk instegsmodellen, dvs den billigaste varianten. Eftersom den är en utgående modell har den redan några år på nacken och jag vill minnas att den är av årsmodell 2018. Den är tämligen lik min gamla SilverMax såtillvida att den har magnebroms (MagTrax) specad till 8,1 kilo, huvuddrev av mässing (Duragear) och Carbon Matrix slirbroms. Stativet är av en aluminiumlegering (X 2-Cräftic), spolen av aluminium väger 20 gram och är kullagrad. Totalt väger rullen 225 gram. IAR-lager och 7 rostfria (HCPR) kullager. Den finns med tre olika utväxlingar. Min rulle är normalvarianten, dvs har utväxlingen 6,6:1. Rullen anges vara gjord i Korea och jag antar att det är Sydkorea som avses.

















13 Fishing Origin F 1 är tillverkad i Kina. Modellen kom 2021 och är, såvitt jag vet, fortfarande aktuell. I likhet med de övriga rullarna är den magnetbromsad och den har samma lagerbestyckning som Revon. Den väger också, på grammet, detsamma som aburullen. Däremot har den en något kraftigare (eller i vart fall högre specad) slirbroms. 20 pounds, dvs 9,8 kilo, är den bromsverkan som anges. Även den här rullen finns med olika utväxlingar. Min har 8,1:1.






ABU Garcia Ambassadeur SilverMax 2, som kom 2011, har ett stativ av grafitarmerad plast, spole av aluminium, IAR-lager och 5 kullager, magnetbroms (MagTrax), Carbon Matrix slirbroms specad till 15 lbs (6,8 kilo) och väger 225 gram.







Det är således tre på pappret tämligen likvärdiga rullar i samma storlek det är fråga om. Samtliga är, som framgår av bilderna, högervevade. Vidare är de alla uppspolade med samma lina: Sufix Herculine 0,24 mm. Nu återstår det roliga, dvs att kasta och fiska med dem. Jag återkommer i ämnet när jag anser mig ha något att meddela.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar