Leta i den här bloggen

måndag 9 juli 2018

Voffor?

I likhet med Astrid Lindgrens rumpnissar ställer jag mig ofta frågan; Varför gör de på det här viset? Idag funderar jag specifikt över hur tillverkarna tänker när de monterar sina noga konstruerade wobblers. Varför sitter det nästan alltid en fjäderring i nosöglan? Och varför är krokarna alltid i samma storlek?

Två märkeswobblers (Storm och Rapala, som ju är samma sak...) monteraade som jag vill ha dem.


Vid lättare fiske med wobbler, där ståltafs inte behövs, knyter jag antingen fast wobblern med en sk rapalaknut eller fäster den med ett litet beteslås. Wobblern får då den rörelsefrihet den behöver. Använder jag ståltafs så har denna antingen ett beteslås eller, om jag gör tafsen själv, så fäster jag den med en ögla, låst av ett vajerlås, i wobblerns nosögla. Samma resultat. I inget av fallen behövs fjäderringen. Bort med den!

Ett gäng billiga biltemawobbler med (de värdelösa) originalkorkarna utbytta mot bättre i rätt storlekar. Fjäderringarna på wobblerna till höger i bild ska också bort.


En wobbler är nästan alltid spolformad och avsmalnande. Detta innebär att kroppen är betydligt grövre där den främre kroken är monterad än där den bakre kroken sitter. Allt annat lika ger en mindre krok bättre krokningsegenskaper, men för att inte wobblerkroppen ska "komma i vägen" för krokspetsarna behövs en relativt stor främre krok. Den bakre kroken kan (och ska) vara mindre. Men så ser aldrig en fabriksmonterad wobbler ut. De har alltid två krokar av samma storlek, dvs oftast en för liten främre eller en onödigt stor bakre krok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar