Leta i den här bloggen

lördag 21 juli 2018

Assist hook



Ja, då var vi där igen, vad ska vi kalla den här företeelsen på Ärans och Hjältarnas språk? Tillsvidare kör jag med den utrikiska termen. Hur som helst, en assist hook är en enkelkrok som, typiskt sett, är fäst till draget via en kort tafs. Eftersom jag anser att enkelkrok strängt taget är den enda typ av krok som borde få användas vid sportfiske gillar jag idén. Det tycks även IGFA göra.

På bilden ovan syns en liten pilk på vilken jag tagit bort trekroken och ersatt den med an assist hook. Jag har anpassat tafsen så att kroken ska hamna nära ögat på pilken, detta enligt teorin att huggen oftast rikas mot ögat (vilket är skälet till att ha ett öga på betet). Hade jag velat ha kroken mer mitt på pilken så hade jag kunnat göra en kortare tafs eller helt enkelt ha fäst kroken med en fjäderring (split ring för er som inte förstår svenska) till lekandet.

Att byta ut trekroken (eller, i värsta fall, trekrokarna) mot en assist hook ger, förutom de vanliga fördelarna med enkelkrok (färre bottennapp, säkrare krokfäste, lättare att kroka av, mindre skador på fisk som ska återutsättas osv) samma fördel som man försöker uppnå när man på tex ett havsöringdrag kör med dubbla fjäderringar mellan krok och bete, dvs att det blir svårare för fisken att använda draget(s vikt) som en hävpunkt för att slå sig fri.

Till hösten blir ett projekt att experimentera med assist hooks på mina kustwobblers och havsöringdrag. Det ska bli intressant.

edit. Ser just att min assist hook inte uppfyller IGFA:s nya regler. Det får jag fundera på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar