Leta i den här bloggen

måndag 16 juli 2018

UL (6)

Idag har jag hörsammat SMHI:s varning och arbetar från bostaden (där det råder korsdrag, en nyinköpt fläkt skänker ytterligare svalka och duschen finns tillgänglig. I kylskåpet står några flaskor kranvatten på kylning). Det är inte bara fisken som blir slö i värmen.

Varningen för vämeböljan riktade sig främst till sjuka och äldre och jag får väl börja räkna mig till de senare. Och det är, såvitt jag kan se, främst ungar som ids hålla på och överhuvudtaget vistas utomhus. De äldre och klokare vet att hushålla med sina krafter. Det gäller förmodligen även för fisken, vilket skulle vara förklaringen till att de abborrar jag lyckades lura i lördags samtliga var mindre än den masktjuvande mört som också hade oturen att fastna på kroken.





Så om jag skulle orka/våga mig ut och fiska den närmaste tiden verkar det rimligt att satsa på UL. Jag letade upp några jiggkrokar jag ordnade för ett antal år sedan eftersom jag inte kunde hitta vad jag ville ha i butikernas sortiment. Jag ville ha en lätt jigg med lång (men inte alltför stor) krok. Bland flugfiskegrejorna hittade jag en extralång streamerkrok som var perfekt.Det var bara att bocka till den, nypa fast ett lagom blyhagel och sedan måla dit ögon.

Den långa kroken ville jag ha för att kunna fiska med maskliknande mjukisbeten. Det slår mig att Wermz borde fungera förträffligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar