Leta i den här bloggen

lördag 7 juli 2018

Gamla favoriter 14: OK-Doke

Den här lilla bananformade wobblern i sina neonfärger och med sin hårda, ettriga, gång var ett av mina hemliga vapen för slöa sommargäddor på grunt vatten. Om de trodde att den gick att äta eller om de helt enkelt blev så irriterade av att inte få stå och sola ifred är oklart, men fanns det en gädda i närheten så kom hugget. Omgående. Och alltid stenhårt, inget smånafsande här inte, så förmodligen var det irritationsfaktorn som var utlösaren.




Betet är amerikanskt och från 50- eller 60-talet. Jag köpte några stycken på Husbergs (R.I.P.) i Uppsala och i vart fall en har överlevt. Naturligtvis fanns OK-Doke även i andra färger än den fluorescerande gula med signalorange prickar men färgen på bilden är den enda jag använt. Eftersom betet inte på något annat vis påminner om en fisk ansåg jag det meningslöst att använda ett som var målat som en sådan. 

Förmodligen fungerar OK-Doke lika bra som abborrdrag, men det har jag faktiskt aldrig provat. För mig var den alltså ett gäddbete. Vi fiskade riktat efter gädda med beten i den här storleken (den är 75 mm lång och väger kanske 10 gram), men så använde vi också lätta enhandsspön. Och fisk fick vi och roligt var det. Men det skulle naturligtvis vara möjligt att tillverka en hundragramsversion av OK-Doke så att moderna gäddfiskare kan kasta den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar