Leta i den här bloggen

tisdag 17 juli 2018

Skarvfunderingar 2

Att en knut försvagar linan ligger det förvisso något i, men på det stora hela taget så är det en fördom  som upphöjts till sanning, en sanning som blivit ett alibi för att undvika knutar. Helt går det naturligtvis inte att smita från problemet eftersom man måste dels knyta linan runt spolaxeln och sedan knyta fast linan i betet/beteslåset/kroken. Men de flesta verkar bli osäkra när det handlar om att skarva ihop två bitar lina. Jag har till och med sett exempel på hur de som insett det kloka i att när man använder flätlina ha en bit fluorocarbon- eller nylonlina närmast betet använder ett lekande för att göra skarven. Sådant är patetiskt.

Själv använder jag så litet metallskrot -onödiga fjäderringar, beteslås och lekanden -som möjligt. När mitt fiske kräver en vajertafs använder jag mig oftast av knytbar vajer som går att skarva ihop med nylon-eller flätlinan med en lämplig knut. Och när jag använder flätlina skarvar jag nästan rutinmässigt på ca två spölängder nylon, FC (eller FC-överdragen nylon) mellan flätlinan och betet. Ofta när jag fiskar med nylonlina använder jag en tunn huvudlina och skarvar på en grövre slaglina (för att möjliggöra långa kast med tyngre beten än vad huvudlinan klarar). Vid kustmete (surf casting) använder jag ibland (vid fiske på rena bottnar) en tunn (0,20-0,26 mm) nylonlina som huvudlina och en taperad tafs (vars tunna ände är av samma diameter som huvudlinan och vars grova ände är 0,57 mm).

De knutar jag använder (ni får googla dem) är:

För att skarva nylon- eller FC-linor av samma diameter: blodknut

För att skarva en backinglina av nylon till en flätlina: UNI till UNI (eller Grinner till grinner, det är samma knut)
För att skarva en slaglina (chocktafs) till en tunnare (flät- eller nylonlina): Slim Beauty

Kan man slå dessa knutar och är man noggrann så håller de (och det är, när jag någon gång drabbas av linbrott) sällan knuten som ger upp. Tre andra, busenkla, knutar som är bra att kunna är four turn water knot, figure eight loop knot och dropper loop knot. Kan man dessa,de ovan och, naturligtvis, palomar -och betesknuten (improved clinch knot) så har man passerat nybörjarstadiet och kan ge sig på andra finurliga och användbara knutar som spade end knot, knotless knot, bimini twist mfl. Det finns hur mycket roligt som helst att sysselsätta sina fingrar med när det ändå bara är värdelös dynga på  TV:n...

Men man måste slå några hundra knutar för att lära sig. Jag vet att jag är litet nördig, men det är rätt ofta jag suttit framför TV:n (eller lyssnat på stereon) samtidigt som jag övat mig på att slå knutar med olika linor av olika dimensioner. Det kanske verkar dumt,men det är inte hälften så dumt som att missa en fin fisk för att man inte kan slå en riktig knut. För att inte tala om hur dumt det är att vara "a swivel guy"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar