Leta i den här bloggen

söndag 22 juli 2018

Mitt bottenmetetackel

Jag gillar flöten. Det är något särskilt med att titta på ett flöte som guppar i ytan och, förhoppningsvis, plötsligt dyker eller på annat sätt indikerar napp. Ändå äär det bara att inse att bottenmete för det mesta är mer givande.I vissa situationer, särskilt när man behöver kunna kasta sitt tackel riktigt långt (som tex vid sk surf casting) är bottenmete det enda som gäller.

En annan sak jag gillar är att knyta tackel. 

Mitt "universaltackel" för bottenmete är ett pater noster. Jag knyter det i delar. Huvuddelen - stommen - är en lagom lång lagom grov bit nylonlina. Vad som är lagom beror på vilket fiske det är fråga om. Ska jag fiska från kusten och kasta ut sänken på 100 gram eller mer brukar 0,50 mm vara lagom. Ska jag meta abborre på kortdistans är 0,30 mm lagom. Vad längden beträffar beror vad som är lagom på om jag vill ha en eller två krokar och hur långt ifrån varandra (och sänket) jag vill ha dessa.


Så här ser stommen till mitt tackel ut.

Jag börjar med att knyta en ögla för att fästa sänket i. En lagom bit från denna knyter jag en ögla (dropper loop). Vill jag ha ett tackel med två krokar knyter jag en till likadan ögla en lagom bit ovanför den första. Sedan kapar jag linan en lagom bit ovanför den andra öglan och knyter en ögla för att (ev via ett lekande) kunna fästa tacklet i huvudlinan. Därefter väljer jag de krokar jag tror vara lagom för det fiske jag tänkt mig och knyter några lagom långa och lagom grova (bör vara klenare än stammen och huvudlinan) tafsar med krok i ena änden och en ögla, för att kunna fästa tafsen vid stommen, i den andra.


Tackel med en krok. Stommen i 0,50 mm nylon, tafsen 0,30 mm. nedre öglan fäst i ett 40 grams (blyfritt) sänke (Wiggler Rocket) och den övre i ett lekande (no name).


Konstruktionen gör det enkelt att under fiskepasset byta krok och tafs (tex till en tunnare eller längre eller en med pärlor och bjäfs om man är ute efter flundra) utan att man behöver hålla på och  knyta. Man kan också enkelt om det nappar bara på den övre eller undre kroken ta bort den andra för att få ett mer lätthanterligt tackel och mindre risk för trassel och bottennapp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar