Leta i den här bloggen

söndag 29 juli 2018

Tips vi glömt 2

"Någon tafs använder man aldrig vid haspelfiske. Det finns visserligen en teoretisk möjlighet att en gädda kan bita av en nylonlina men i praktiken händer det rätt sällan. Förf. har aldrig råkat ut för den malören."

                                             Ur Nils Färnström, Haspelfiske, Lindqvists 1958

Ja, vad ska man säga? Att Färnström måste ha haft en alldeles enastående tur. Det här tipset hoppas jag verkligen att alla som fiskar gädda har glömt. För deras egen och för gäddornas skull. En gång, när jag var utan riktiga tafsar, knöt jag en av 0,90 mm nylonlina. Den gick av i första hugget och när jag vevat in linan såg det ut som om den grova nylonlinan var kapad med ett rakblad. Det försöket räckte för att övertyga mig om att allt annat än wiretafs vid gäddfiske är en chansning. Åtminstone för oss som inte är lika förföljda av turen som förf. var...

I rättvisans namn ska sägas att Färnström, när de citerade raderna skrevs, inte var ensam om sin uppfattning. Däremot kan man ju inte låta bli att undra över det empiriska underlaget för sådana påståenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar