Leta i den här bloggen

tisdag 27 mars 2018

Vicke(n) tur

Jag är väl inte direkt vidskepligt, men... Eller så är jag det. Litet,i alla fall. Men det är,å andra sidan, så gott som alla sportfiskare. Inte så att jag spottar på kroken men jag tror att det jinxar fisket om någon önskar en lycka till (och definitivt om man tackar lyckönskaren). Så tror jag på det där med att drag man hittar är, eller åtminstone kan vara, turdrag. 




Den Vicke jag fann i förrgår monterade jag snabbt en ny krok på (den gamla hade helt rostat bort) och sedan fiskade jag under resten av dagen bara med det draget. Om det verkligen är ett turdrag så har det ännu inte visat sig. Däremot har det en mycket fin gång i vattnet. Jag undrar om det kan bero på att den krok jag i hastigheten rotade fram ur min ryggsäck är en dundito. Det verkar som om kroken bromsar eller stabiliserar wobblern. Hur som helst så har just denna wobbler, med dunkroken monterad, en mjukt slingrande gång som jag finner mycket tilltalande. Och som jag åtminstone inbillar mig borde kunna tilltala en öring. Jag måste testa med att montera en likadan krok på en annan Vicke för att se om gången på den så blir densamma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar