Leta i den här bloggen

söndag 4 mars 2018

Gennemløber

En sak som intresserar mig är vad och varifrån vi i vårt svenska sportfiske "importerat" inte bara utrustning utan, framförallt, metoder. För det är inte särskilt mycket vi kan berömma oss av att ha kommit på själva. Än mer intressant är vad vi inte (ännu) importerat. Det återkommer jag till.



När det gäller vårt kustfiske efter havsöring så kommer mycket från det lilla landet i väster, dvs Danmark. Många av dragen i min väska för kustöring är danska. Särskilt danska är de sk genomlöpsdragen, dvs beten där kroken inte är fast monterad i själva draget med en eller flera fjäderringar utan knutet direkt i linan som är trädd genom draget (som alltså löper fritt på linan).

Nu vet jag inte säkert att detta är en dansk uppfinning men oavsett om danskarna kom på själva idén så har de tagit den till sig och när danska kustfiskare använder drag så är dessa ofta av just genomlöpstyp. Det första genomlöpsdrag jag kom i kontakt med var, naturligtvis, danskt. Minns ni Jensens balsawobbler Killroy (jo, de stavade med två l)? 

Så, varför gennemløber? Den stora fördelen upplever man när man väl fått en fisk att fastna på kroken. Krokfästet blir säkrare och kontakten med fisken mer direkt (bildligt såväl som bokstavligt) när kroken är knuten direkt i linan. Att draget glider fritt upp på linan gör och så att öringen inte kan använda dragets vikt för att "ruska loss" kroken, något den annars ofta gör i samband med att den hoppar. Dessutom så behöver man inte hålla på och byta krokar på genomlöpsdrag. Inför varje tur ser man bara till att man har ett lämpligt antal nya och vassa krokar av rätt modell och i lagom storlek. Krokarna behöver heller inte ligga tillsammans med med eller mindre fuktiga  och bli rostiga och slöa. Dessutom kan man lägga själva dragen i fickan utan att någon krok fastnar i tyget (eller i en själv). 

Den endaa nackdelen med genomlöpsdrag är att de fleta är tämligen "raka" (eftersom det är enklare/billigare att tillverka drag av genomlöpstyp i den modellen (med ett rakt rör som kanal för linan genom betet). Vill man ha S-formade drag av genomlöpstyp så får man leta. Eller göra själv. Om jag själv gav mig på att tillverka sk havsöringdrag i epoxi (eller liknande) så skulle jag definitivt försöka mig på att göra dem av genomlöpstyp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar