Leta i den här bloggen

torsdag 15 mars 2018

NOS Daiwa RD1300

Att jag gillar Daiwas haspelrullar, särskilt de med några decennier på nacken, antar jag har framgått rätt tydligt av tidigare inlägg. Nyligen postade jag ett inlägg där jag delade min glädje över att ha fått tag på en Daiwa Procaster från tidigt åttiotal i "mint" condition.

Nu har jag hittat en något år, såvitt jag vet från -82, äldre rulle som inte bara är mint utan NOS (New Old Stock). Den ska ha blivit över när en fiskebutik slog igen för rätt många år sedan.




Modellen heter RD (vilket står för Retro Drag, dvs att den är "bakbromsad").



Man kan tydligt se släktskapet med den epokgörande silverserien och RD-rullarna är vad resultatet blev när Daiwa haft ett decennium på sig att finslipa konceptet.


Jag har sedan tidigare en RD 1600 i mycket gott skick så jag har en ganska klar bild av vad som väntar mig när jag öppnar kartongen.




Men ni andra får vänta ett tag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar