Leta i den här bloggen

lördag 3 mars 2018

Blir 2018 ett bra fiskeår?

Den brittiska drottningen, Elisabeth II, myntade någon gång på nittiotalet när det verkligen strulat till sig för kungahuset med skandaler och tråkigheter uttrycket "annus horribilis". Ni som kan någon latin vet att det betyder ett förskräckligt år och drottningen visade prov inte bara på klassisk bildning utan även (brittisk) humor när hon på detta sätt förvandlade det annars ofta uttrycket annus mirabilis (som betyder ett underbart år).

Att säga att 2017, för min del, var ett förskräckligt år vore en överdrift men fiskemässigt är det ett av de sämsta jag upplevt. På grund av problem med gick missade jag i stort sett hela vårsäsongen (och vårens kustfiske efter havsöring är det fiske jag gillar bäst). Sedan blev det, av samma anledning, inget fiske under sommaren och i stort sett hela höstsäsongen spolierades. När jag tänker efter så var det faktiskt ett j*vla sk*tår... (som jag, som varken är lika fin eller lika påpassad som hennes majestät uttrycker vad hon antagligen menade med citatet ovan).

Nu är jag åter på benen och hade det inte varit för att det, när det vänt och dagsljuset äntligen börjat komma åter, blivit full vinter så hade jag säkert just nu stått på någon strand eller utvadad i någon trevlig vik och kastat bombarda eller kustwobbler efter silvret. Men det är OK. Jag tränar upp min något förfallna rörelseapparat,pysslar med utrustningen och smider storstilade planer. Och det, luftslotten och deras byggande, är ju halva nöjet.




Idag har jag (nu när jag kan röra mig utan problem och väderleken inte lämpar sig för fiske så ar jag inte något bra att skylla på) påbörjat ett större städningsprojekt. Det omfattar bland annat att jag ska röja i mitt källarförråd och sedan bära ned några dussin spön och en mängd annan utrustning som ansamlats uppe i lägenheten istället för där de borde vara. När man börjar att rota så hittar man saker och det medförde att den bulkspole med 0,15 mm Fireline Crystal jag visste att jag hade men inte exakt var den befann sig återfannsvilket, i sin tur,medförda att jag kunde fylla även min nya Mr. Charles Big Guy 2000 med lina. 




Så nu är båda nyförvärven laddade inför vårkampanjen, den något mindre med 0,12 mm av samma lina. Det ska bli spännande att ge sig ut på fiske med två kinesiska lågprisrullar som inte har någon känd "tillverkares" varumärke påklistrat. Faktum är att de åtminstone ger intryck av att vara av hygglig kvalitet. Detaljfinish och känsla är i paritet med rullar från Daiwa eller Shimano i mellansegmentet. Men nu ska jag bära ned litet bråte som ska till återvinningen, ta en stärkande promenad och sedan återgå till städningen. Förresten så måste jag tvätta också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar