Leta i den här bloggen

onsdag 28 mars 2018

Tydligen helt OK

Riktat fiske på  fisk som just ska till att leka är tydligen numera helt i sin ordning för en sportfiskare.. Den organisation som kallar sig Sportfiskarna uppmanar till och med till ett sådant agerande, Så långe man inte fikar där det är förbjudet så är det bara att köra, för nu finns chansen att fånga en riktigt tung gädda! Att de romstinna och köldstela honorna inte erbjuder mycket till kamp, dvs att det inte är mycket till sportslig bedrift att tvinga upp dem på land eller i båten, spelar heller ingen roll.

Tror ni mig inte? Gå i så fall in på Sportfiskarnas hemsida där man nu kan läsa bla detta: 

På många ställen i landet kan man ha ett bra vårfiske efter gädda med olika metoder som spinn, mete och även fluga. Det är nu som man kan fånga de tyngsta gäddorna. Det man får tänka på är att dessa fiskar snart ska leka. Återutsätt de stora fiskarna så försiktigt som möjligt och undvik att störa lekande fisk. Att respektera fredningsområden är naturligtvis även självklart. 

Jag vill ogärna svära i bloggen, så det gör jag inte, men återigen känner jag mig bekväm med att ha avslutat mitt medlemskap i organisationen i fråga. Och gäddfisket väntar jag med tills de har fått leka. OK, de väger mindre då, utan all rom, men det känns bättre att göra så även om chansen till ett nytt sk PB är mindre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar