Leta i den här bloggen

måndag 26 mars 2018

En ganska lagom metkrok



En bra, lagom stor och vass, krok är egentligen allt man behöver. Och så någon slags lina. Och något att sätta på kroken. Resten är mer eller mindre överkurs.

Norska Mustad har alltid gjort bra krokar. Nu ska krokarna helst ha amerikanska eller japanska namn, vara kemvässade och ha någon esoterisk ytbehandling men jag håller mig gärna till Mustad. Deras nya modeller är mycket bra men jag känner mig extra glad när jag hittar en av de gamla pappaskarna.

Så här ser en  färdig sk spade end knot ut (hur 
man gör den får ni googla9. För abborrrmete 
finns sällan anledning att använda klenare tafs 
än 0,25 mm. Tumregeln är att använda 0,05 
mm klenare lina än huvudlinan. Men man kan 
naturligtvis också knyta kroken direkt i huvudlnan.



Av någon anledning föredrar jag, när jag ska meta, sk spade end (eller flat shank), dvs krokar utan ögla. Round bend funkar till det mesta och det gör storlek 4 också. Inte för liten för att agna med mask men inte heller för stor för att sätta på en brödbit eller några majskorn eller... vad man nu använder för bete. Framförallt så är de inte för små för att hantera när man ska knyta dem på tafsen eller agna dem. Jag vet att meteproffsen gärna kör med krokstorlekar som 12 eller till och med 16 men så små krokar  ser man ju knappt och mina händer och min finmotorik gör dem väldigt användarovänliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar