Leta i den här bloggen

söndag 11 mars 2018

Sportfiskebalken

Ur  Nls Färnströms "Haspelfiske" (Lindqvists, 1958) citerar jag följande:

"Så utbrett och populärt som allt sportfiske och framförallt haspelfiske blivit, har det blivit nödvändigt att man tar största hänsyn inte bara till gällande lagbestämmelser utan även, att man iakttar vissa hedersregler som skapar respekt för sportfisket och eliminerar onödiga friktioner mellan sportfiskare, yrkesfiskare och vattenägare.

Det väsentliga är ju, att man uppträder som sportfiskare vid vattnet och inte bedriver fisket som ett maskerat husbehovs- eller yrkesfiske. Tyvärr finns det många sk sportfiskare som inte bryr sig om hur de far fram på vattnen och detta har medfört, att det uppstått en på sina håll ganska stark schism mellan sport- och yrkesfiskare. Ingen behöver emellertid vara okunnig om vad som kan anses korrekt - det finns bla en sportfiskebalk som är antagen av Sveriges sportfiskares riksförbund, och där finner man följande regler eller normer för fiskets bedrivande:"


Sveriges sportfiskares riksförbund är samma organisation som nu heter Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund och som vanligen kallar sig för Sportfiskarna. Sportfiskebalken (balk är ett gammalt ord för lag som bla lever kvar i ord som rättegångsbalken) kom att upplevas som otidsenlig och uppdaterades därför till "Sportfiskarnas etiska regler" som, försedda med en vacker öring tecknad av Rolf Smedman, var lika välbekanta och självklara som Napp & Nytt för mig och mina jämnåriga.



Nu tycker Sportfiskarna att tiden sprungit ifrån även de uppdaterade etiska reglerna så dessa har helt enkelt fått försvinna och ersatts med... .... ... ingenting? Inte ännu i alla fall och att det tydligen ansågs vara bråttom med att ta bort dem men inte att ersätta dem med något mer modernt säger, åtminstone som jag ser det, en hel del om förbundets prioriteringar. Det tycker jag är tråkigt och jag kan för mitt liv inte begripa vad som är så våldsamt fel med reglerna att man kände sig tvungen att göra sig av med dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar