Leta i den här bloggen

lördag 10 mars 2018

A blast from the past - Daiwa 8300

Daiwa 8300
I början av min sportfiskarkarriär, dvs i slutet av sextiotalet, kom jag över en liten broschyr. Det var en trycksak, med engelsk text, som visade alla det japanska företaget Daiwas fiskegrejor. En produktkatalog, helt enkelt. Jämförd med Napp & Nytt var den inte mycket att hänga i julgranen men jag hade den kvar i flera år, tills den bokstavligen föll i bitar, och beundrade de fina hspelrullarna.


Allra finast - Top of the Line - och nyast (de lanserades -68) var rullarna i 8000-serien. Precisionsskurna snäckdrev och 3 kullager. Här hade japanerna, med god hjälp av amerikanska ingenjörer, verkligen tagit
South Bend Classic 935
i. Alla de finaste rullarna (utom Mitchells) på den tiden hade snäckdrev. D.A.M. Quick Finessa, ABU Cardinal, South Bend Classic, Penn Spinfisher... Men ingen mer än Daiwa hade tre kullager. Inte ens två. Så 8000-serien var, kan man påstå, den mest avancerade av dem alla. Dessutom var den byggd för att användas i saltvatten vilken borgade för lång livslängd.



Dessvärre kostade den en hel del och det här var på den tiden då Made in Japan uppfattades ungefär om Made in China gör idag, dvs man förväntade sig lågt pris snarare än kvalitet. Så att konkurrera, på lika villkor, med den svenskbyggda Cardinal på den senares hemmaplan var naturligtvis på förhand dömt att misslyckas. Vilket nog var tur. För ABU. För nu, när jag femtio år senare lyckats komma över en 8300 i gott skick har jag kunnat konstatera att den utan vidare är en väl så bra rulle som cardinalen (och det är ett så högt betyg som någon haspelrulle kan få, åtminstone av mig).

Här är en video gjord av en annan fiskare som förstår sig på fina rullar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar