Leta i den här bloggen

måndag 10 januari 2022

Ambassadeur 4600 CL3


Hur trevligt det än är med flugfiske så känns det som om det börjar bli dags att låta den röd/svarta vickewobblern simma nästa gång jag ger mig ut. Spinnfiske, således, även om jag nog kommer att ha ett flugspö med som någon slags halvgardering.



Läge då att vädra en smalspårig Ambassadeur som den här fina 4600 C3:an, lämpligt nog fylld med 0,31 mm monofil nylonlina.


4000 anger storleken, 6:an att den har tumtangent och suffixet C3 ska uttydas som att den är bestyckad med tre kullager. Eftersom det är en äldre modellversion har den tvåstifts centrifugalbroms. Vad L:et betyder? Ingen som helst aning, men så är det ofta med ABU:s modellbeteckningar. Liten? Lyxig? Lagom?

*     *     *

Så, just när jag skulle publicera det här inlägget slog det mig: Har jag inte skrivit om den här rullen förut? Och det har jag förstås. För på dagen två år sedan... Nå, det är smällar man får ta och rullen är väl värd litet extra uppmärksamhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar