Leta i den här bloggen

torsdag 20 januari 2022

Norrtäljeån














För en tio-femton år sedan såg man rätt ofta flugfiskare i och längs Norrtäljeån. Under några år sattes inför det att fiske åter blev tillåtet efter nyår (under oktober-december råder förbud för att freda havsöringens lek) sattes en märkt regnbåge ut och lyckades någon under nyårsdagen fånga den kunde en kontant prissumma, sponsrad av en lokal bank, kvitteras ut. Om det jippot fortlever vet jag inte, men eftersom jag i stort sett dagligen går längs eller över åns flugfiskesträckor tycker jag mig kunna konstatera att flugfiskarna blivit mindre frekventa. Men i går stod en där. Under den tid jag iakttog honom fick han ingen fisk,

Själv är jag inte lockad av att fiska havsöring inne i stan. Skulle man få någon så här års lär det väl vara en överlevare från höstens lek, dvs inte någon blank fisk. Jag föredrar att utmana öringen vid kusten. Ån ser jag som en värdefull reproduktionlokal och även i höstas förekom lek. Kan flugfisket i ån ge ett pekuniärt tillskott som går till fiskevården må det väl vara hänt, men annars är det nog bättre att rikta in fisket i ån efter de öringätandegäddor som simmar där.

Mitt eget fiske i ån har hittills endast bestått i vitfiskmete och det bedriver jag uppströms, nära sjön Lommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar