Leta i den här bloggen

torsdag 20 januari 2022

I England, ja ja

































Jag gillar när mina flugrullar pryds av texten "Made in England". Överhuvudtaget blir man ju nästan tårögd när man håller i något som inte är tillverkat i världens största diktatur. För kapitalisterna som styr i den sk fria världen tycks ju inte ha några ideologiska eller andra hämningar så länge det gäller att tjäna en hacka och ser man var de förlägger sin produktion så tycks ju kapitalism och kommunism gå hand i hand.




Men det var inte om politik det här inlägget skulle handla utan om de flugrullar jag oftast använder. Och de är tillverkade i England, ja ja. Närmare bestämt av British Fly Reels (BFR) innan det företaget köptes av amerikanska Orvis som snabbt (strax före jul 2004) lade ner fabrken i England, monterade ner maskinerna och skeppade dem till Kina. De kinesiska rullar som därefter såldes under (bland annat) under namnet BFR - däribland modellerna Lamina och Modula - kom ganska snabbt att ge BFR ett dåligt rykte ungefär som ABU inte länge automatiskt förknippas med kvalitet.




Nå, mina BFR Lamina 95 och Modula 95 är i alla fall tillverkade i Falmouth, Cornwall, England (och har, således, några år på nacken). De är snarlika och spolkassetterna är desamma till båda rullarna. Lamina är den något enklare modellen men jag märker ingen skillnad när jag fiskar med dem. 

Rullarna har kapacitet för linor i klass 6-9 med tillräckligt mycket 20 lbs backng för det kustfiske efter havsöring jag använder dem till. Slirbromsen är helt OK och kan supplementeras genom att man bromsar med handen mot spolens kant. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar