Leta i den här bloggen

lördag 29 januari 2022

Arter jag ännu inte fångat - Färna

Färna, Wilhelm von Wright


En av de många arter jag hittills inte fått på min krok är färna. Nu är jag inte direkt någon artjägare, men just en färna vore kul att fånga. Den förekommer i Mälaren och Fyrisån så jag behöver inte resa alltför långt för att komma i kontakt med den. En vacker fisk är det, hur som helst, men det är ju å andra sidan nästan alla när Wilhelm von Wright avbildat dem.

Om färnan står att läsa att "arten är en allätare, men är främst en rovfisk som vuxen". och "äldre färnor äter även fisk, kräftor och ibland även groddjur" så om jag inte skulle välja metspöt som vapen så känns det ju som en fisk man skulle kunna utmana med UL-grejor eller på fluga. Att större exemplar av olika vitfiskar är - helt eller delvis - rovfiskar är väl (?) känt men tycks ha gått de flesta predatorfiskarna förbi. Hur som helst så hör man sällan någon spinn- eller haspelfiskare som säger att han ska ut och fiska id. Iden är ju annars såväl en glupsk och huggvillig rovfisk som en god kämpe. Det tror jag att färnan också är och till sommaren ska jag försöka ta reda på hur det förhåller sig med den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar