Leta i den här bloggen

måndag 10 januari 2022

Ambassadeur BM3600












Eftersom det senast blev en oavsiktlig repris grävde jag ur ambalådan upp en annan liten goding: BM3600.

















BM uttydes Black Max, 3000 anger storleken och 6:an betyder att rullen opereras med tumtangent. 



Just det här, på utsidan något slitna och på insidan väl infiskade, exemplaret är en av mina mest välkastande multirullar. Spolen snurrar i princip obehindrat och det är, det är i alla fall mi uppfattning, med multirullar på morsvarande vis som med knivar. Det är större risk att göra sig illa om man tvingas hantera en slö kniv och det är större risk att få backslag på en multirulle där inte allting löper så friktionsfritt som möjligt. Åtminstone om man försöker kasta långt. Med idiotinställning är en multi lika problemfri som en Abumatic (men kastar hälften så långt).



BM-serien är bland det bästa ABU gjort. Stativet är i pressgjuten aluminium, dvs i praktiken onödigt starkt, linföraren är stillastående vid kast, spolen kullagrad och i övrigt är det inte mycket att snacka om men en fröjd att kasta och fiska med. Jag tror att jag till helgens jakt på kustöring tar med både den här rullen och den 4600 CL3 jag skrev om senast. Det kunde vara intressant att montera dem på likvärdiga spön och objektivt jämföra kastegenskaperna hos dessa jämförbara men rätt olika små ambassadeurrullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar