Leta i den här bloggen

fredag 14 januari 2022

JDM
















Åtminstone bland de mer prylfixerade (och de är legio) sportfiskarna ses förkortningen JDM som en kvalitetsstämpel. Den uttyds Japan Domestic Market och anger att prylen ifråga är avsedd för den japanska marknaden. De japanska sportfiskarna anses vara ännu mer prylfixerade än vad vi är och därför mer kräsna när de köper, till exempel, rullar. Därför sätter tilverkarna JDM på prylar de är angelägna om att prångla ut i andra delar av världen. I Japan har jag aldrig varit så hur det är där vet jag inte.



Om rullen som ligger i den här kartongen är en JDM-produkt vet jag inte säkert, men den - kartongen - är tillverkad, eller i vart fall tryckt, i Japan. Vidare är den försedd inte bara med tillverkarens - Abu Garcia - varumärke utan även av den japanska
tillverkaren Olympics namn. Plus en massa för mig obegriplig japansk text. Så den tycks vara avsedd att säljas i Japan. Eller så är det - gulp! - bara ett trick för att locka godtrogna prylentusiaster i andra länder. I så fall tämligen onödigt eftersom en sådan här rulle bör kunna säljas på sina egna meriter och åtminstone för mig är det betydligt mer intressant att den är "made in Sweden" än om den är avsedd att säljas till japaner. Men vad begriper jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar