Leta i den här bloggen

måndag 10 januari 2022

Minimalism

Det kan tyckas motsägelsefullt att en person som har en sådan förmåga att samla på sig onödiga prylar som jag har samtidigt är något av en minimalist. Jag begriper det inte riktigt själv, men så är det och sällan har jag med mig mera än ett spö, en rulle och ett fåtal beten när jag ger mig ut. Här är flugfisket överlägset och ofta klarar man sig med de flugor som sitter på tork i hatten sedan förra turen. Att inte behöva släpa på grejor när man är ute förhöjer njutningen och det tyngsta i packningen bör vara matsäcken.
































En fluga är, även om det är en stor och väldressad sådan, liten och lätt om man jämför den med jerk- och gummibeten, wobblers och annat som används vid spinnfiske. Så finns det ju även små och lättklädda varianter som, märkligt nog, även de kan locka stora fiskar till hugg. Det är något i sig tilltalande i just detta, att fånga en stor fisk på ett minimalt bete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar