Leta i den här bloggen

söndag 16 januari 2022

Ambassadeur 3500C



Ambassadeur 3500C är i samma storlek som 2500C och tillverkades, såvitt jag lyckats få fram, 1983. Den ska ha förekommit i Napp och Nytt 84-85. Enligt uppgift ska ytterligare en omgång rullar ha tillverkats 1989 men själv har jag inte stött på någon 3500C med rullfotsnummer som börjar med 89. Möjligen var den produktionen i sin helhet destinerad till japanmarknaden. Googlar man på Ambassadeur 3500C är en stor andel av träffarna japanska.



Designmässigt är rullen en fullträff. Den är en av de absolut snyggaste ambassadeurrullar som gjorts. Stram och elegant. Kullager, tvåstifts centrifugalbroms och traditionell backspärr (alltså inte IAR).



Dessvärre visade det sig att den gamla 2500C kastade bättre än den nya modellen. Att produktutveckling inte är detsamma som linjär förbättring har jag redan tidigare konstaterat. Själv är jag kanske ingen framstående multirullekastare men åt mig kastar 3500C tillräckligt bra och jag kan inte påstå att jag kastar längre med mina 2500C. Däremot med BM 3600C...



Jag använder gärna en 3500C när jag är ute efter abborre, makrill eller havsöring. Helst med monofil nylonlina i dimension runt 0,25 mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar