Leta i den här bloggen

söndag 27 oktober 2019

Under hundringen



Den första haspelrulle jag köpte kostade 390 kr. Det var 1972 och rullen var en ABU 333 som då kostade 55 kr, vilket alltså motsvarar 390 kr (och några öre) i dagens penningvärde. Det är svårt att idag hitta en rulle för under hundringen, i dagens pengar. Men det går. Det uppenbara alternativet är att köpa en begagnad rulle, kanske en ABU 333, på loppis. Eller så går man ut på nätet. Då kan man hitta kinabyggda rullar som är misstänkt billiga. Tex Lineaffe Silk Line Vigor 40FD. Det är en enkel rulle i ungefär samma storlek som min gamla 333:a. Den har ett (1) kullager, och - vilket jag tycker är en fördel i den här prisklassen, inget IAR-lager utan en vanlig backspärr och frammonterad broms. Bygeln kan fällas manuellt. Lintrissan ser OK ut.



Kvalitetskänslan är inte densamma som hos min gamla aburulle men åtminstone som ny så känns den helt OK. Inget skramlar eller kärvar. Bygeln förefaller tillförlitlig. Slirbromsen fungerar som den ska. Linuppläggningen är något ojämn men ingen katastrof. Jag rev av de yttersta metrarna av den billiga nylonlina som rullen levererades med och spolade på en överbliven PE-lina. Jag återkommer om ett år med rapport om hur rullen fungerade (och om den då fortfarande gör det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar