Leta i den här bloggen

måndag 14 oktober 2019

Enklast är ofta bäst

Den absolut enklaste och förmodligen den mest effektiva fiskemetoden är bottenmete. Sanningen i detta fick jag bevisad för mig i går eftermiddag, en eftermiddag jag tillbringade vid kanalen (Älmsta) med spö i hand. Större delen av tiden metade jag med flöte. Dessvärre hade jag inte med någon lämplig lodvikt så jag fick ställa in djupet litet på chans. Dessutom är bottenprofilen i kanalen inte som ett badkars, så större delen av tiden svävade mitt agn antagligen alldeles för högt upp i vattnet eller låg på botten. Några gånger indikerade flötet mört (det är en särskild morsesignal) men ingen fastnade.

En gädda visade sig några gånger så till slut ställde jag metspöt och tacklade upp ett haspelspö med en sandrajigg. Jiggfisket gav ingenting. knöt jag istället på ett enkelt glidande bottenmetetackel - ett spolsänke, ett lekande och en tafs med en krok - agnade med mask och kastade ut. Tämligen omgående fick jag upp en fin mört där jag flötmetat resultatlöst i timmar och när jag kastade ut igen så tog det bara någon minut så satt en abborre på kroken.

Så nästa gång du upplever att det är tomt på fisk, ge bottenmetet en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar