Leta i den här bloggen

söndag 6 oktober 2019

Hur tänkte de? 2

Jag vet inte hur många gånger jag sagt att de där siffrorna som står på ett spö om vilka vikter det kan kasta är just bara siffror. Det är som med kartan och terrängen. Om inte terrängen stämmer överens med vad kartan visar så är det, alltid, terrängen som har rätt. Spöt kastar vad det kastar och det alldeles oavsett vilka siffror som tryckts på det.




Ett illustrativt exempel är spöt på bilden. På det står 10-30 gram men när jag testade det började jag med ett sjugrams drag och det gick inte bara bra utan kändes närmast perfekt, Så testade jag med en tjugogrammare och det var definitivt för mycket. Då tittade jag närmare och fann att under kastvikterna i gram fanns motsvarande i oz, nämligen 1/8-9/16 oz vilket blir ungefär 3-16 gram...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar