Leta i den här bloggen

måndag 7 oktober 2019

Fiske och tid

Varje årstid har sin karaktär och sin charm. Sommaren och vintern är lätta att definiera medan övergångsårstiderna vår och höst är svårare att sätta fingret på. Höst är det när det inte längre är sommar men inte ännu vinter. 

Det är nu några  veckor sedan den första morgonen jag var tvungen att leta rätt på isskrapan när jag skulle starta bilen men så sent som i veckan som var gick jag sommarklädd, bara en kavaj över skjortan, utan att det kändes fel men nu i helgen krävdes, alldeles bortsett från att jag inte brukar fiska i skjorta och kavaj, rejälare påpälsning.


Att följa ett och samma vatten genom årstiderna och deras växlingar är intressant, åtminstone för oss för vilka naturupplevelserna och det att bara få vistas ute i det fria är väl så viktiga delar av fisket som det där med att (försöka) fånga fisk. De senaste åren har jag tämligen regelbundet fiskat i Väddö kanal. Ännu har jag inte på långt när utforskat alla dess hemligheter men jag börjar känna mig någotsånär hemtam. 

Just detta att känna ett vatten är en viktig faktor för ett framgångsrikt fiske. Visst kan man någon gång som tillfällig gäst vid ett vatten ha ett bra fiske men då handlar det mer om tur än om skicklighet. När man blivit förtrogen med ett vatten vet man var (och hur) man ska söka fisken. Därför upplever jag inte de oundvikliga bompassen på vägen mot en sådan förtrogenhet som misslyckanden. Tvärtom får jag varje gång jag är ute vid ett vatten, oavsett om jag just den gången får någon fisk eller inte, något ytterligare att lägga till min kännedom om det vattnet. När jag fiskat i ett vatten några år börjar jag få ett grepp om vad det är jag sysslar med och står inte bara och kastar i blindo och hoppas på det bästa.

Många av den nya generationen sportfiskare verkar inte ha ro att ta sig tid att lära och har inte tålamod med bompass. De vill ha tips om allt från exakt var de ska fiska till vad de ska fiska med. Vissa tar genvägen att låta sig köras runt i en guidebåt.  Och de vill genast ha fisk som duger att posera med på Instagram. Men fiske fungerar inte på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar