Leta i den här bloggen

torsdag 10 oktober 2019

Meta mera!

I övriga Europa handlar sportfisket i stor utsträckning om mete. Krokarna på bilden är inköpta på franska Deacthlon och tyska Lidl.


Svenskt sportfiske är i väldigt hög utsträckning spinnfiske med konstbeten. Mete, särskilt mete med toppknuten lina, ses inte som "riktigt" sportfiske. Nej, man ska ha en rulle och det ska kastas. Varför det förhåller sig på det viset är en smula oklart. I övriga Europa - såväl på de brittiska öarna som på kontinenten och även i de gamla öststaterna - är metet stort.

Utgångspunkten för mitt metekit är det kit Predator jag köpte vid besök på Dacthlon i Barkarby. I asken låg från början två flöten (ett större för mete efter tex gädda och ett mindre lämpat för gös och abborre), några tackel, krokar, sänken mm. Detta har jag kompletterat med ett sortiment flöten, sänken och krokar som täcker in hela registret från mört till gädda och ger möjlighet till såväl flöt- som bottenmete.


Min och, gissar jag, de flestas första kontakt ned sportfisket var med ett enkelt metspö i hand. För min del var det ett tredelat bambuspö. Småningom lärde jag mig att kasta med pappas haspelutrustning och sedan fick jag ett eget "riktigt" spö. Vart bambuspöt tog vägen minns jag inte.

Ett enkelt sätt att börja är att köpa ett sådant här färdigt set. Det på bilden är från Fladen och innehåller ett glidflöte med 8 grams bärighet, sänke, flötesstopp, ett färdigknutet tackel, några gummipärlor och två lysstavar (avsedda att användas med flötet vid mörkerfiske). Stetet är avsett för gös men fungerar även till abborrmete och, om man byter ut tacklet mot ett av wire, gädda. Liknande set finns från Darts.


I många år - decennier - var jag en renodlad spinnfiskare men med stigande ålder, erfarenhet och (kanske?) visdom så har jag börjat meta alltmer. Förresten så kanske det är bekvämlighet och flegmatism snarare än något annat, för det är för en mogen man mer tilltalande att kunna sitta still och fiska än att ränna runt och kasta och veva oupphörligen.

Utöver det som ryms i asken har jag alltid med ett sortiment kluvna hagel och ett urval krokar på tafs.


Min mest spännande fångst (hittills) i år var en braxen som nappade när jag metade efter mört med ett lätt spö med toppknuten lina. Den fighten tog runt fem minuter och det var långt ifrån givet att den tunna linan skulle hålla. Nu är det snart dags för kustfiske efter havsöring och i vinter blir det nog, för min del, en hel del mete. Jag har i alla fall börjat att ha med ett metekit i fiskeväskan även när jag ska ut på annat fiske. Man vet aldrig...

Vid flötmete på distans, tex vid kusten, är ofta en kastdobb att föredra och en sådan bör alltid finnas till hands. Darts har bombardaflöten som går att använda som glidflöten för distansmete.


Om orsaken till detta sakernas tillstånd kan man bara spekulera. Själv tror jag att "skulden" faller på AB Urfabriken, eller rättare sagt på Napp och Nytt. Denna publikations normerande inverkan på det svenska sportfisket kan knappast överskattas och inriktningen är och har alltid varit fiske med konstbeten. Dessbättre finns leverantörer som Darts och Fladen som har breda sortiment för mete. 

För att prova på mete med spö och rulle duger en ordinär haspelutrustning alldeles utmärkt. Spöt får gärna vara nio fot eller längre men det fungerar även med kortare spön. Får man smak för mete kommer man antagligen att köpa på sig spön speciellt avsedda för detta fiske men man behöver inte börja med det. Däremot rekommenderar jag inköp av en sk löjpiska, dvs ett lätt spö för löjmete så att man snabbt och enkelt kan ordna med färsk fisk att agna med för predatormetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar