Leta i den här bloggen

lördag 19 oktober 2019

Dags igen!



Jag äger mer moderna rullar och åtskilliga som är betydligt äldre men ingen som är bättre, i vart fall inte när det är dags att ge sig ut till kusten med ett niofots spö och jaga silver. Suverän i all ära, men själv håller jag de japanbyggda C-cardinalerna för de bästa haspelrullar ABU någonsin tillverkat. Så nu, när ytvattnet börjat kallna såpass att det är dags för havsöring, tas den här rullen åter i bruk.

På utsidan bär den spår av åtskilliga säsongers fiske men inuti är den som ny. Eller bättre än nu, för den fina snäckväxeln börjar bli lagom inkörd. Det ändlösa vevande som är förknippat med havsöringfiske vid kusten är när en rulles drev verkligen får visa vad de går för. Dreven och linföraren (som på de här rullarna är av något keramiskt material). Spolen är fylld med Nanofil (0,20 eller 0,193 mm) och innan jag börjar kasta så skarvar jag på två spölängder 0,33 mm FC-lina. Det är svårt att önska sig något bättre.

4 kommentarer:

  1. Hejsan
    Hittade precis hit till bloggen och har skummat igenom lite äldre inlägg, mycket trevlig läsning och det värmer att se alla gamla drag och rullar. Har precis själv börjat gå igenom min fars fiskegrejer som jag ärvde för snart två år sedan. Saker som andas kvalité och har en själ. Kommer absolut att följa denna bloggen i fortsättningen.
    Mvh Johny

    SvaraRadera
  2. Kul att du har behållning av min blogg. Och jag hoppas verkligen att arvegodset får komma ut och fiska igen och inte bara blir prydnadsföremål.

    SvaraRadera
  3. Absolut ska grejerna få möta vatten, har bestämt mig för att denna vinter ska jag fiska havsöring med för första gången. Hittade en massa havsöringsgodis i draglådorna.

    SvaraRadera
  4. Vatten låter bra, fisk bättre... Skitfiske!

    SvaraRadera