Leta i den här bloggen

söndag 20 oktober 2019

Omvänd ordning

I veckan köpte jag en livstidsförbrukning (?) av metkrokar, närmare bestämt 1.000 krokar i storlekar 3-12. Alla (?) vet ju att krokstorlekar anges så, att ett högre nummer betecknar en mindre krok, dvs en storlek 6 är mindre än storlek 4. När man kommit upp till storlek 1 vänder det, så att säga, och nästa storlek beteckna 1/0 och efter den kommer 2/0 osv. En annan egenhet är att när det gäller krokar mindre än storlek 1 så förekommer i princip inga udda nummer. Slutligen är det så att det inte finns någon industristandard vilket innebär att två krokar av olika tillverkning med med samma nummer kan vara olika stora.



Nå, mina tusen krokar kommer från Kina. De ser jättefina ut och är tillverkade, påstår kineserna, av "High Carbon Steel" (vilket jag misstänker innebär att de är rostbenägna på samma sätt som moraknivar med kolstålsblad brukar vara kortlivade som fiskeknivar). Hur kineserna räknar vet jag inte (jag tror att de uppfann kulramen) men när det gäller krokstorlekar gör de, tydligen, tvärtom. Således är de minsta krokarna betecknade 3 och motsvarar vad jag skulle kalla storlek 12. De största heter 12 och jag skulle nog kalla dem 2:or enligt det västerländska "systemet".

Men vad spelar det för roll? Siffror är inget man ska hänga upp sig på. Krokar, däremot...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar