Leta i den här bloggen

tisdag 8 oktober 2019

Tackel för mete med löja eller småmört som agn

Det här tacklet använder jag till mete efter abborre och gös med löja eller liten mört som agn. Utgångsmaterialet är ca en halvmeter 0,45 fluorocarbonlina, en lagom stor enkelkrok och en dito trekrok, två flötesstopp, två gummipärlor och ett lekande.



En bild säger mer än tusen ord och jag tror att ni efter bilden kan kopiera tacklet utan långrandiga förklaringar. Lekandet syns inte på bilden men är knutet till den ände av tacklet som ska knytas till huvudlinan. Det klarar ni nog utan bild ens.

Den som metat med liknade tackel vet att enkelkroken fästs genom munnen på agnfisken och trekroken under ryggfenan. Den som inte visste det vet det nu.

Finessen med tacklet är att trekroken kan skjutas längs linan för att anpassas efter olika stora agnfiskar. Vill man så kan man naturligtvis byta ut trekroken mot en enkelkrok. Gummipärlorna behöver inte vara röda (men jag tror på rött, särskilt till abborre). Tacklet funkar naturligtvis även till gädda (det är just för att ha en rimlig chans att klara de gäddor man alltid riskerar att få på kroken när man fiskar efter annan rovfisk jag använder såpass grov FC-lina som 0,45 mm) men jag vill inte rekommendera att använda FC-lina som tafs vid riktat gäddfiske 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar