Leta i den här bloggen

lördag 19 oktober 2019

Mittåt?

Håller det svenska gäddfisket på att återgå till någon slags normaltillstånd? För tio år sedan kunde man, åtminstone av vad som skrevs på nätet och i fiskepressen, få intrycket att fiske efter gädda var liktydigt med tungt jerkfiske eller fiske med stora gummibeten. Visst finns fortfarande det fisket liksom grejorna till det, men min iakttagelse är att åtminstone de flesta jerkspöna de senaste säsongerna sålts på realisation. I övrigt har den stora snackisen/trenden varit det som kallas downsizing.

En pendel svänger, som bekant, mellan sina ytterlägen och nu känns det som om den är på våg mittåt igen. När den gör det har vi som varit med ett tag några ytterligare spön, rullar, beten och tricks att ta till men behöver vi inte längre alltid behöver tillgripa det grövsta artilleriet. Det tyngsta gäddfisket blir en av sportfiskets många nischer snarare än dess huvudspår.

2 kommentarer:

  1. Tack för en intressant och givande blogg!
    Tack vare inspiration här ifrån har jag nu tagit steget till att byta ut flätlinan på min cs Rocket till nylonlina igen.
    Jag är nog en av många som gått på den mördande reklamen som säger att det inte går att fiska gädda utan 70 plus beten och stum flätlina.
    Var ute och fiskade igår med 0,35 nylonlina och mitt åttafotsspö som fixar vikter upp till ca 60 gram. Det gick hur bra som helst. Och till och med bättre. Fick tidigare i år ett skatbo med flätlina som omöjliggjorde vidare fiske med den rullen den dagen. Nu fick jag på sin höjd lite linresning som var lätt att dra ut efter kastet. Känns lite som att jag kommit hem lite mer i fisket igen. Där jag fiskar är detta en mer relevant utrustning eftersom jag knappast tror att jag får tag i en 7 plus gädda där jag brukar fiska. Enklare fiske med grejer man känner sig hemma med ger nog även ett roligare fiske. Den mördande reklamen får säga vad den vill. Jag kommer att fiska mer på mitt sätt i fortsättningen. Och med de grejer jag har istället för att haka på alla nya "måstebeten". Jag är ytterst tveksam till om det hamnar någon flätlina igen på min amba Rocket!
    Joel E Örebro

    SvaraRadera
  2. Tack för de vänliga orden!Den monofila nylonlinan är en av de mest avgörande uppfinningarna för sportfisket och den är inte bara lika bra idag som den var då, på fyrtiotalet, utan oerhört mycket bättre. PE-linorna har också sina förtjänster men de är inte i alla lägen det självklara valet, något man lätt får intrycket av att de är om man läser vad som skrivs på nätet och andra ställen. Den smarte fiskaren använder den lina som bäst passar det fiske han (för tillfället) ägnar sig åt. I de flesta fall blir det, för mig, en nylonlina.

    En 7+-gädda på 0,35 nylon är inga som helst problem. Jag skulle kunna tänka mig att drilla i princip hur stora gäddor som helst på den linan.

    SvaraRadera