Leta i den här bloggen

lördag 2 november 2019

Fiske på simpor

Jag är ingen konstsamlare men jag har i min ägo en tuschteckning av Albert Engström. Den föreställer en kolingliknande karl som står vid ett hål i isen med ett pimpelspö. På isen ligger några fiskar. Förutom Engströms signatur kan man på bladet läsa "Tjuvfiske på simpor".

Tjuvfiske är naturligtvis förkastligt och det tänker jag inte ägna mig åt. Däremot lurar jag på att börja fiska simpor. Under norgeresan i somras fick jag smak på det finlir som kallas LRF och för det fisket tycks mig simpor vara ett utmärkt objekt.

Steg ett blir att läsa in sig på dessa fiskar som jag ärligt talat inte vet mycket om. Jag har som grabb fångat simpor men vilken sorts, eller vilka sorter, varken hade eller har jag någon aning om. Så jag tror att jag börjar med att ta reda på vilka simparter som finns i mina vatten och lära mig hur de ser ut. En lagom vintersysselsättning (brasfiske) och framåt vårkanten lär det väl vara dags att börja pricka av dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar