Leta i den här bloggen

tisdag 12 november 2019

Varför?

Varför ids tillverkarna av PE-linor ens förse förpackningarna med uppgift om linans diameter? I kväll spolade jag lina på två likadana spolar. På den ena spolade jag Daiwa J-braid X8 med uppgiven diameter 0,08 mm. På den andra spolade jag Fireline med uppgiven diameter 0,10 mm. Jag fick på den första spolen, som jag grundat med ett varv gängtejp,  rum med cirka 100 meter lina. På den andra rymdes 200 meter plus ca 25 meter 0,20 mm nylon som backing. 

Ibland blir man trött.

2 kommentarer:

  1. Det där känner man igen. Man försöker räkna ut hur mycket lina som kommer gå åt och lägger på lagom längd backning. Sen står man där med halvfyld spole eller tvärtom, man fick bara på hälften av dom 120 meterna.

    SvaraRadera
  2. Att en PE-lina tar större plats på spolen än vad en monofil nylonlina med samma angivna diameter kan jag acceptera (även om jag inte förstår varför det skulle vara på det viset) men när diameteruppgifterna på PE-linor är rena fantasier tycker jag att det är för mycket.

    SvaraRadera